Büyükşehir Belediyesi Meclis Üyesi Abdülkadir Adar, son günlerde gündemde olan Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu ile ilgili basın toplantısı düzenledi.
Bilindiği gibi 6360 Sayılı Yasa ile Büyükşehir Belediyesi olan illerde İl Özel İdareleri kaldırılmış, belde belediyeleri ile köylerin tüzel kişilikleri kaldırılarak mahalleye dönüştürülmüştür. Yine aynı yasa ile bu kurum ve kuruluşların her türlü taşınır ve taşınmaz mal varlıkları paylaştırılmıştır.
Eskişehir’de de Valilik direktifiyle “Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu” kurulmuştur. Bu komisyon, İl Özel İdaresi’nin sahip olduğu mal varlıklarının yanı sıra, tüzel kişiliği kaldırılan belde belediyeleri, mahalleye dönüştürülen köylerin sahip olduğu varlıkları ile daha önce ilçe belediyeleri tarafından yürütülen ancak yeni yasa ile büyükşehir belediyelerine devredilen görev ve hizmetlerle ilgili varlıklar ve personeli kurumlar arasında paylaştırmıştır.
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen geçtiğimiz günlerde bir basın toplantısı düzenleyerek, söz konusu paylaşım konusundaki bilgileri Eskişehir kamuoyu ile paylaşma ihtiyacı duymuştur. Yılmaz Büyükerşen bu bilgilendirme toplantısında, sayısal veriler üzerinden hareket ederek, rakam ve grafikler yoluyla paylaşımı tamamen gerçekçi şekilde sunmuş, toplantının sonunda da doğal olarak, paylaşım sonucu ortaya çıkan tablo ile ilgili görüş ve düşüncelerini aktarmıştır. O nedenle bu rakamlar ile ilgili yeniden bir açıklama yapmak gereksizdir.
Kurulan komisyon yalnızca İl Özel İdare mallarını değil, kapatılan belde belediyelerinin, mahalleye dönüşen köylerin ve diğer ilçe belediyelerinin tüm mallarını dağıtmıştır.
Tüm bu dağıtım işlerini düzenleyen Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu Başkanlığını yapan Vali Yardımcısı Sayın Bekir Şahin Tütüncü aynı zamanda Yatırım İzleme ve Koordinasyon Kurulu Başkanıdır.
Eskişehir Vali Yardımcısı Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu Başkanı ve Yatırım İzleme ve Koordinasyon Kurulu Başkanı Sayın Bekir Şahin Tütüncü yaptığı açıklamada, İl Özel İdaresi’nin tasfiyesinin Valilikçe oluşturulan bir komisyonda değil, 6360 sayılı Kanun gereği Büyükşehir ve ilçe belediye başkanlarının da katıldığı Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu vasıtasıyla yapıldığı ifade edilmiştir.
Her şeyden önce 6360 S.K. geçici 1. Maddesinin 1. Fıkrasında “Bu kanundaki devir, tasfiye ve paylaştırma işlemlerini yürütmek üzere vali tarafından, bir vali yardımcısının başkanlığında, valinin uygun göreceği kurum ve kuruluş temsilcilerinin ve ilgili belediye başkanlarının katılımıyla kurulur. Bu komisyona yardımcı olmak üzere, valinin görevlendirmesi ile alt komisyonlar kurulabilir” denilmiştir.
Buradan anlaşılacağı üzere, 6360 SK’da komisyonun kimlerden oluşacağı, nasıl çalışacağı ve benzeri hususlar düzenlenmemiş, tüm yetki valiye bırakılmıştır.
Bu durumda Sayın Vali Yardımcısının açıklamasında yer alan “valilikçe oluşturulan bir komisyon değil” ifadesinin gerçeği yansıtmadığı, her şeyin valilikçe yürütüldüğü açıkça ortaya çıkmaktadır.
Komisyon üyelerine gelince, Eskişehir İl Özel İdaresi ve İlçe Özel İdare müdürlüklerinin taşınırlarının devrine ilişkin oluşturulan ve 24.03.2014 tarih ve 2014/217 sayılı kararın altında ismi olan komisyon üyeleri;
Vali yardımcısı başkanlığında, Tapu Kadastro 17. Bölge Müdür Vekili, İl Özel İdare Genel Sekreteri, İl Defterdarı, İl Çevre ve şehircilik Müdürü, İl Milli Eğitim Müdürü, İl Mahalli İdareler Müdürü ve Büyükşehir Belediye Başkanından oluşan 8 kişilik komisyonda, Büyükşehir Belediye Başkanı sadece 1 oyla temsil edilmektedir. İddia edildiği gibi ilçe belediye başkanları komisyonda yalnızca kendi ilçeleri ile ilgili paylaşımda bulunmakta, diğerlerinde yer almamaktadırlar. Komisyon kararlarının altında valinin imzası bulunmaktadır.
Belediye hizmetlerine yetecek taşınmazın Büyükşehir Belediyesi’ne verilmesine özellikle dikkat edildiği vurgusuna gelirsek;
Burada Büyükşehir Belediyesi’nin sanki kapatılan İl Özel İdaresi’nin yapmakta olduğu görevlerden sadece altyapı hizmetlerini devir almış, başka hiçbir görev ve hizmeti devir almamış, diğer bütün eğitim, sağlık, tarım, spor, kültür, güvenlik hizmet ve görevlerin yalnızca Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından yürütülecekmiş gibi gösterilmesi, asıl kamuoyunu yanıltmaya ve mahkemeleri etkilemeye yönelik açıklamalardır.
Kaldı ki, Büyükşehir Belediyesi’nin bu konulardaki görevleri de en az üstlendiği altyapı hizmetleri kadar yüksek maliyetli araç, gereç, teçhizat, tesis, gayrimenkul gerektirmektedir.
Büyükşehir Belediyesi’nin sadece mezarlıklarla ilgili görevlerini tam olarak yerine getirmeye çalışmasında ortaya çıkacak ihtiyaçlar ve maliyetler, Büyükşehir Belediyesi’ne devredilen tüm araç, gereç ve teçhizata eşdeğer olduğu görülecektir.
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Devir Tasfiye ve Paylaştırma Komisyonu tarafından yapılan paylaşımın hakkaniyet ve adalet ölçüleri içinde yapılmadığı gerekçesi ile konuyu yargıya taşımıştır. Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın, Yüce Türk Yargısının hak ve adalet ölçüleri içinde, bu konuda en doğru kararı vereceğine inancı tamdır.
Eskişehir Vali Yardımcısı ve Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanı Sayın Bekir Şahin Tütüncü, 17 Haziran 2014 tarihinde Eskişehir’de yayın yapan yerel medya kuruluşlarına yazılı bir açıklama göndererek, Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen ve Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nı itham edici ifadelerde bulunmuştur.
Öncelikle, Sayın Vali Yardımcısının açıklamasında kullandığı bazı ifade ve ithamların tarafımızdan üzüntü ile karşılandığının bilinmesi gerekmektedir. Çünkü Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı’nın bütün amacı ve gayreti, Eskişehir ve Eskişehirlilerin çıkarlarını korumak ve onlara en iyi ve en sağlıklı hizmet ve projeleri götürmek için uygun ortamı yaratmaktır. Kuşkusuz, paylaşım konusunda yapılan itirazların ve konuyu yargıya taşımanın, bunun dışında bir amacının olamayacağı tüm Eskişehir kamuoyunun takdirindedir. Zira bulundukları göreve Eskişehir seçmeninin oylarıyla gelen seçilmişler ile merkezi hükümet tarafından görevlerine atananların Eskişehir’le ilgili hassasiyetlerinin farklı olacağı da açıktır.
Sayın Vali Yardımcısı açıklamasında, Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen’in basın toplantısında verdiği bilgilerin “yanlış ve yanıltıcı” olduğunu ifade etmiştir. Ayrıca, Yılmaz Büyükerşen’in açıklamalarının “mahkemeleri etkilemeye ve kamuoyunu yanıltmaya yönelik olduğu” kanaatine ulaştıklarını belirtmektedir. Yine Sayın Vali Yardımcısının nereden ve nasıl ulaştığını bilemediğimiz bir düşüncenin sonucu olarak, var olan şartların hizmet üretmek için son derece yeterli olduğu gibi bir kanaatini kamuoyu ile paylaşmıştır.
Yine de birkaç konu üzerinde açıklama yapılması zorunlu hale gelmiştir.
Sayın Vali Yardımcısı yazılı basın açıklamasında iş makineleri ile ilgili paylaşımı gündeme getirmiş, resmi envanter içinde 6 milyon 45 bin lira değer biçilen iş makine ve teçhizatlarından 4 milyon 525 bin TL’lik bölümün Büyükşehir Belediyesi’ne aktarıldığını belirtmiştir. Söz konusu parasal değerler, iş makineleri ve teçhizatların alış değerleridir. Bu iş makinelerinin neredeyse tamamı ekonomik ömrünü tamamlamış, ortalama yaşları 19 yılı doldurmuş, bazıları da çalışmaz haldedir. Sayın Vali yardımcısının açıklamasında bizzat kullandığı “ekonomik değeri olmayan otomobiller ve taşınır mallar” ifadeleri, bunun en belirgin kanıtıdır.
Yine, Eskişehir’in 2011 yılında 315 lira olan Genel Bütçe vergi gelirlerinden kişi başına düşen miktarın 2014 yılında 415 TL’ye çıkmış olması belirtilmektedir. 2011 yılındaki rakamı 2014 yılının rakamıyla kıyaslamanın, kabul edilebilir bir örnek olmadığı açıktır.
Ambulansların devri konusundaki görüşler de yine Büyükşehir Belediye Başkanı Prof. Dr. Yılmaz Büyükerşen’in anlatmaya çalıştığı ana mantığın dışında kalınarak aktarılmaktadır.
Ambulansların Büyükşehir’e aktarılması talep edilmemiş, bu araçların, en azından birer tanesinin ilçelerimize tahsis edilerek, “sürekli” ilçe merkezlerinde bulunmaları gerektiği belirtilmiştir. Bu ambulanslar, Eskişehir İl Özel İdaresi’nin bütçesinden satın alınmıştır. Sağlık Bakanlığı’nın değil, Eskişehir’in varlığıdır. Kaldı ki, bu ambulansların çok büyük bir kısmı Sazova’da bulunan 112 Acil Sağlık Merkezi önünde atıl olarak durmaktadır. Sayın Vali Yardımcısının bu konuda söyledikleri de yine ikna edici olmaktan uzaktır.
Bir kere daha belirtmek isteriz ki,
Eskişehir Büyükşehir Belediye Başkanlığı, Eskişehir ve Eskişehir halkına yapıldığını düşündüğü bu haksızlıkla mücadeleye her türlü ortam ve zeminde devam edecektir. Başkanlığımızın tüm gayreti, Eskişehirlilere ait mal varlığının Eskişehir’de ve Eskişehir halkının mülkiyetinde kalmasıdır. Hazine’ye ve diğer bakanlık kurumlarına devredilen mal varlıkları tamamen bakanlık mülkiyetine geçecek, gerektiğinde Türkiye’nin başka bir bölgesine-şehrine gönderilebilecektir. Biz Eskişehirlilere ait olanın Eskişehir’de kalmasının mücadelesini yapıyoruz.
Sayın Vali Yardımcısının, siyasi mülahazalarla yaptığı izlenimi veren açıklamasını bir talihsizlik olarak niteliyor ve Eskişehir’in hakkını Yüce Türk Adaleti nezdinde aramaya sonuna kadar devam edeceğimizi bir kez daha belirtmek istiyoruz.