Büyükşehir Belediyesi’nin iki yıldır üzerinde çalıştığı “ Akıllık Kavşak Sistemi ve Trafik Kontrol Merkezi ile Trafik Akışının İyileştirilmesi“ Projesi hayata geçirildi. Projenin açılış ve tanıtım toplantısına Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen’de katıldı.
Türkiye’de ilk ve tek “Network Trafik Altyapılı Akıllı Kavşak” uygulaması ile trafik düzenlemesi Eskişehir’de başladı. Açılışa Büyükşehir Belediye Başkanı Yılmaz Büyükerşen katıldı. İlk etapta 17 kavşakta uygulanacak sistemin trafik sorununa çözüm için katkısının 1 yılda sağlanacağı öğrenildi. Sistemin 1 yıl içine oturması bekleniyor. Sistem trafik ışıklarında bekleme sürelerini en aza indirme amacı taşıyor. Kavşaklarda biriken araç yoğunluğunu en aza indirecek sistemin ilerleyen günlerde 76 kavşağı kapsayacağı belirtildi.
17 kavşakta pilot olarak uygulamaya başladık
Proje yürütücüsü Büyükşehir Belediyesi Sosyal Hizmetler eski Daire Başkanı Jale Nur Süllü, “Eskişehir’deki bu trafik kontrol merkezi ve akıllı tam adaptif çalışan akıllı kavşak sistemi, networke bağlı olarak kurulumu gerçekleştirilen tek sistem. Biz bu projeyi, Osmangazi Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, İnşaat Mühendisliği Ana Bilim Dalı ve Anadolu Üniversitesi Çevre Mühendisliği Bölümü ile birlikte hazırladık ve yürüttük. Bu proje, Eskişehir için son derece önemli. Akıllı kavşak sistemlerini şuan için 17 kavşakta kurduk. Pilot olarak uygulamaya geçirdik ve 20 gündür de sistem çalışıyor. Ancak bu sistemin tam olarak devreye alınabilmesi için minimum 6 ay ile 1 yıl arasında bir sürece ihtiyacımız var. Bu süreç içerisinde veriler sürekli depolanarak, trafik kontrol merkezindeki ana sistem de depolanıyor. Daha sonra bu veriler değerlendirilerek, Eskişehir’in ulaşım planlaması istenildiği şekilde yapılabilecek” dedi
Türkiye’de ilk ve tek
Mühendis Aytaç Ünverdi ise “Türkiye’de ilk ve tek network altyapıya sahip olan trafik sistemi Eskişehir’de kurulmuş oldu. Bunu ilk ve tek yapan özelliklerden Network altyapılı olması bütün kavşakların birbirinden haberdar olmasını sağlamakta ve bunlar trafik kontrol merkezine aktarmaktadır” diye konuştu.
Bu proje kapsamında, şehir merkezinde bulunan 17 kavşak altyapısı “akıllı kavşak sistemine “ uygun hale getirilmiş; hem Trafik Kontrol Merkezi, hem de kavşakların birbirleriyle bağlantıları sağlanmıştır. Proje kapsamında pilot uygulama olarak şehir merkezinde bulunan 17 kavşakta sistem devreye alınmış olup, şehrin tamamında bulunan 76 kavşağın sisteme entegrasyonu, yakın gelecekte gerçekleştirilecektir.
Tam adaptif akıllı kavşak sistemi, trafik ışıklarında bekleme sürelerini en aza indirme amacıyla kavşaklarda kurulmuş ve sayımlar yaparak kurulu ağ aracılığıyla merkezde bilgi depolayan ve bu veriler ışığında kavşaklarda ışık sürelerini ayarlayan bir sistemdir. Bu sayede, uygun ışık sürelerinin diğer kavşaklarla adaptif olarak ayarlanması ile bekleme süreleri en aza indirgenecektir.
Bu sisteminin amacı, trafik sayımları sonucunda trafiğin en yoğun olduğu yollardaki kavşaklarda biriken araçların, kırmızı ışıkta bekleme sürelerini azaltmak için, daha az yoğun olan ya da boş olan geçişlere kırmızı ışık süresini daha uzun ayarlayarak, trafiğin fazla olduğu geçişlerde ise yeşil ışık sürelerini arttırmak yoluyla trafik akışını iyileştirmektedir. Böylece araç sayısının fazla olduğu geçişlerde gereksiz beklemelerin önüne geçilmektedir. Gereksiz beklemelerin azalması ile trafik akışı hızlanacağı gibi araçların yakıt tüketimleri azalacak ve çevreye salınan hava kirleticileri oranı da düşecektir.
Kurulan trafik kontrol merkezinde şehirdeki 17 adet kavşak sürekli olarak izlenmekte, gerekli görüldüğü halde müdahaleler yapılmakta ve trafik akışı sağlanmaktadır. Eskişehir’de şu günlerde ana arterlerimizden birisi kapalı olmasına rağmen ( İstasyon Köprüsü) kavşakta bekleme sürelerinde sistem kurulduğundan beri hissedilebilir bir iyileşme olmuştur.
Sistem, 20 gündür çalışmakta olup, şehir trafiği ile ilgili veriler Trafik Kontrol Merkezindeki ana sistemde depolanmaktadır. Bu verilerin istatistiksel anlamda bir değer kazanabilmesi için minimum 6 ay ile 1 yıl arası bir sürece ihtiyaç bulunmaktadır. Toplanan tüm bu istatistiksel trafik verilerinin ışığında sistemde kurulu olan simülasyon programı yardımıyla oluşturulacak senaryolar ile kavşakların kullanımı minimum bekleme süresi ile maksimum araç geçişinin olacağı seviyeye gelecektir ve trafik akışı hızlanacaktır. Kavşakların birbiriyle tam uyumlu çalışması merkez tarafından sağlanmış olduğundan yeşil dalga sistemi de devreye girmiş olacaktır.
• Şehir merkezi trafiğinde oluşacak geçici değişiklikler; spor aktivitesi, mitingler, resmi bayram kutlamaları ve benzeri sebepler için kapatılacak olan yollar sistem tarafından algılanabilecek ve bu sayede alternatif geçiş yollarında yeşil-kırmızı ışık sebebiyle oluşacak gereksiz beklemelerin de önüne geçilecektir.
• Ayrıca bu sistem hız, ışık ihlali ve park ihlallerinde Elektronik Denetim Sistemi ile entegre olarak çalışabilecek altyapıya sahiptir. Sistem altyapısı, bazı yollarda kullanılan otomatik hidrolikli bariyer kumandalarının kontrolüne, toplu taşıma bilgi panolarının ve otopark doluluk oranlarının izlenmesine olanak sağlamaktadır. Bunun yanı sıra sistem, buzlanma ve kaygan olan kavşaklar ya da trafikte yol kapanmaları gibi trafikte meydana gelecek olumsuzluklar konusunda sürücülerin dijital bilgilendirme panoları aracılığı ile uyarılmasına da olanak sağlayan altyapıya sahiptir. Kısacası, yeraltında altında kurulu olan fiber ağa entegre olabilecek her türlü veri ağı, bu merkez tarafından yönetilip işlenerek, vatandaşlara cep telefonu aracılığı ile mesaj iletilmesine kadar her türlü olanağını sunmaktadır.
• Sistemin en önemli özelliklerinden biri de trafik akışı ile ilgili her tür veri depolamasına olanak sağlaması nedeni ile ulaşım planlamasında bir veri bankası olarak istatistiksel bilgi sağlamaktadır. Olası yolların tek yol yapılmasında, çift yönlü açılmasında ya da trafiğe kapatılmasında da tüm bu istatistiksel veriler yol gösterici olacaktır.
• Bu proje kapsamında kurulan tam adaptif akıllı kavşak sistemi ve Trafik Kontrol Merkezinin Türkiye’de halen bir benzeri yoktur. Tüm kavşakların Network Trafik Yapısı ile kontrol edildiği tek sistem Eskişehir’de kurulmuş olan sistemdir.
• Amerika Birleşik Devletleri ve Güney Amerika’da örnekleri bulunmasına karşın; bu sistemin Avrupa da tek örneği İspanya’da mevcuttur. İspanyada geçmişte kurulmuş olan sistemin dönemlerinin teknolojik yetersizliklerinden dolayı araç algılama işlemini loop sensörlerle yapılmıştır. Eskişehir de kurulan sistemde ise araç algılama işlemi balık gözü kameralarla görüntü işleme algoritmaları sayesinde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca İspanya’da kavşaklar sadece birbirleriyle uyumlu yürütülmekte iken (yeşil dalga) Eskişehir de kavşakların uyumlu yürütümünün yanında, hem merkezi, hem de lokal olarak her kavşak için akıllı sistemler tanımlanmış ve araç yoğunluğu baz alınarak sistem kendi yeşil ışık sürelerini optimize edebilir konuma gelmiştir.